neděle 20. září 2009

O dopravě...

Původně jsem zamýšlela napsat o této záležiosti jen odstaveček v povídání o Janově... ale nějak se postupně objevovalo víc a víc myšlenek a já došla k závěru, že bude lepší své zprávičky více jasně strukturovat a hlavně ne pořád natahovat, abyste z obav, jak dlouho nad nimi strávíte, nakonec raděj nezačali ani číst... :) (Snad vás trochu potěší, že já je sepisuji rozhodně déle :).)

Tedy už k tématu...
Díky složitému terénním členění zde funguje velmi zajímavá síť veřejné dopravy zahrnující autobusy klasické, autobusy zkrácené (aby se jim podařilo vyšplhávat do uzoučkých uliček horních čtvrtí, kde se obdivuji řidičským schopnostem i obyčejných osobních automobilů, natož pak jim...), příměstské vlaky (do okrajových čtvrtí, max. asi 20 km z jednoho z hlavních dvou nádraží), lanovky ("funicolare" - které vedou v hustější zástavbě i skrz suterény domů) a výtahy ("ascensore" - asi nejzajímavější forma dopravy, kdy vejdete do obyčejně vypadajícího domu, nastoupíte do většího výtahu, sjedete dolů, projdete několik desítek metrů dlouhým tunelem, popř. sama kabina přejde na vodorovný režim a doveze vás k východu a jste na jednom z náměstí o spoustu úrovní pod vámi...).

Co mi osobně přijde trošku nedořešené, je značení zastávek, systém intervalů a celkově zmatenost pro kohokoliv cizího, kdo by rád použil hlavně autobusy. Neexistuje zde totiž jako u nás pevně daný jízdní řád jednolivých linek, jen na každé zastávce objevíte seznam prvních a posledních několika autobusů a mezitím pouze interval (ve všední dny prý 7-11 min., ale jezdí si to, jak chce :)), takže nikdy nevíte, zda vám právě něco ujelo, nebo má přijet. Také nejsou vypsány všechny zastávky na lince, takže pokud nevíte, že ta a ta se nacházi někde mezi jinými dvěma značenými, nevíte ani, zda skutečně dojedete, kam potřebujete. Také nikde na internetě neobjevíte vyhledávací systém spojení, pouze jakousi základní verzi, ve které zadáte zastávku a najde vám to linky, které přes ni jedou. Jak nakombinovat další spoje, už se nedovíte, natož pak jak dlouho vám to bude trvat, než se k cíli dostanete, kdy byste měli nejlépe vyrazit a pod. Když už jsme u té kritiky... :) dalším nepříjemným je pak zjištění, že musíte včas dávat signál k zastavení (na zastávce zvednutou paží, za jízdy tlačítkem). Pokud trasu nebo názvy jednotlivých zastávek neznáte, koukáte celou cestu nervózně z okna, zda náhodou tu vaši výstupní nepřejedete.

A ještě jedna drobná kritika ke spolucestujícím... :) Vzhledem k tomu, že jsou dveře rozděleny na přední a zadní nástupní, střední výstupní, snaží se lidé před výstupem dostat doprostřed autobusu. Zní to logicky a ohleduplně, aby jako nezdržovali provoz. Leč to má jeden háček. Určitě to znáte i od nás, když s vámi cestuje v autobuse nějaký starší člověk se shoršenou pohyblivostí, jak se snaží již 2 zastávky předem dostat ze svého sedadla ke dveřím, sotva se drží na nohou a vy se pak taky sotva máte kde chytit, když se snažíte udělat mu prostor. Tak si představte takovýchto lidí půlku autobusu :). Totiž ne, že by zde lidé vždy počkali, až se zastaví, aby popostoupili v době, kdy všichni stabilně stojí a nemusí se držet, tedy je dost prostoru na jakýkoliv pohyb. Cpou se v průběhu jízdy (plné samých zatáček) vám pod rukami, takže někdy jen silou vůle nějak udržíte rovnováhu... a to lidé všech věkových kategorií, jak kdyby se jim nemělo podařit vystoupit :).

Pro úplnost ještě uvádí orientačně ceny: 90 min. lístek vyjde na 1,20€, sada 10 lístků pak stojí 11,-€, ale musíte ji mít stále celou s sebou, měsíční lítačka 36,-€. Z čehož vyplývá, že mám samozřejmě pořízenou onu poslední, která vyjde velice výhodně a hlavně člověk nemusí myslet, že si má někde pořídit a cvaknout jízdenku. :)

Když už jsem se rozepsala o dopravě, nesmím zapomenout na zdejší klasiku - skútry :). Ty jsou totiž skutečně všude - ve všech možných rozměrových, stylových a výkonnostních variantách. A vůbec se nedivím, protože pohybovat se po městě autem, případně se snažit někde zaparkovat... to může být oříšek.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Přispěvatelé